Какво е Консултант РАННО ДЕТСКО РАЗВИТИЕ?
„Ние обичаме децата си интуитивно, но отглеждането им е умение, което се учи“
Д-р Гергана Маркова е сред първите Консултанти ранно детско развитие в България. Нейният дългогодишен опит и професионализъм в логопедията и педагогиката я правят изключителен проводник на тази така полезна практика, която, за съжаление в България, тепърва разгръща своите ползи и потенциал. В много Европейски страни, САЩ и Израел Консултантът Ранно детско развитие е на почит и няма семейство, което не се допитва до неговите препоръки периодично.
- Д-р Маркова, какво е Консултант Ранно детско развитие?
Като консултант ранно детско развитие прилагам широк спектър от методики за оценка от логопедията, педагогиката и психологията. За това не следя колко тежи бебето или колко е обиколката на главата, което е много важен аспект на педиатрията, а по-скоро уменията, които трябва да е развило добре за всеки специфичен етап на развитие, през който преминава, и то в синхрон със емоционалното развитие, социалната адаптация към света наоколо и семейството, като първата и най-важна социална група за детето.
Всеки период, като започнем още от преди раждането е различен сам по себе и стои в една линия на последователно развитие и надграждане на умения. Тази линия е еволюционно обусловена и трябва да се следва. Често се наблюдават пропуснати периоди, с неразвитите по времето им специфични умения, или забавено развитие и проблемно поведение, което всъщност, демонстрира опитите на мозъка да навакса или компенсира. Следя тези често объркващи и тревожещи родителите симптоми, и проверявам емоционалното развитие, мястото на детето в семейната динамика и структура, поведението навън от семейството, а и като логопед, специален педагог наблюдавам за това каква обща и фина моторика, реч, внимание и др. демонстрира детето.
Следвам подходите на „Психология на индивида“ на Алфред Адлер и принципите за възпитаване на детето на Ричард Драйкурс. Става въпрос за психология и антропология, социология и хуманитаристика, свързани с обща философия. Подпомагам семействата с действащи техники за отглеждане на психически устойчиви, щастливи, съдействащи деца, които техники често те сами изработват в процеса на общуване и учене с децата си.
- Как протича индивидуалните консултации за всяко дете, как се работи в ИК:
Винаги на консултация идват двамата родители и детето. Започваме със заявката на родителите, защо са дошли, какво ги притеснява или какви са въпросите, които ги вълнуват. След като уточним тези първоначални неща ги връщам към периода на бременността, момента на раждането и първата година на детето и всичко специфично, особено или травматично, което се е случило последните години в семейството. Говорим за това, как е преминало детето през всеки етап на развитие, как са го преживели и родителите, на какви затруднения са се натъкнали, как са се справили и с какво усещат, че не се справят. Обсъждаме ролите в семейството и наблюдавам как родителите общуват и взаимодействат с детето си. Проверявам кой е гледал детето и задавам въпроси и слушам активно историята на детето и родителите.
Консултацията се движи според процеса, който се случва на самата консултация.
Всичко се случва през спокойни разкази и беседа. През цялото време, докато общувам с родителите, детето си играе и отпуска в кабинета ми, опознава средата. След като детето се почувтства сигурно и спокойно, ако има нужда започвам да тествам детето. Всичко се случва през играта. Важно е детето да се усети в безопасност, уважено, прието и разбрано. Слизам на неговото ниво и го провокирам да общува с мен и да ми покаже това, което се таи в него. Предизвиквам го през удоволствието от играта и любопитството.
В края на консултация аз вече имам представа за нивото на психо-емоционално и невро-моторно развитие на детето и за взаимоотношенията му с неговите родители, мястото му в семейната структура. Въз основа на тази картина давам обратна връзка на родителите какво е моето мнение като специалист. Ако има нужда насочвам детето и/или родителите към специалисти, които смятам, че ще им бъдат полезни или давам варианти за работа при нас, в Академията.
- Една консултация достатъчна ли е?
Всичко е индивидуално. Понякога да, понякога не е достатъчна.
Срещаме се отново след определено време(след около 10 – на дни,) за да проследя какво се случва с детето и родителите, ако се налага. Някои консултации преминават само като съвети за определени фази и етапи от израстването на детето и как родителите да се справят с тези етапи. Обяснявам и какво означава поведението на детето им. Говорим за това кога детето е готово само да махне памперса, биберона и др. Обсъждаме важни теми като бодърстване, сън и безсъние, злоядство и прехранване, нощни ставания, адаптация към света при новородените, адаптация към ясла и детска градина, подготовка на първото дете за появата на малкото братче или сестриче и много други.
- А какви са вашите клиенти?
Моите клиенти са всички родители и техните деца!
Консултирам родители на недоносени бебета, надарени деца, деца от аутистичен спектър, деца със затруднения в училище, както и родители, които просто имат нужда от помощ и съвет веднага след като бебчето се роди. Консултирам ги какво да правят, кои са важните моменти които им предстоят, запознавам ги с важни етапи от развитието на детето в психо-емоционалото, невро-моторното и езиково-говорното развитие. Говорим за това как да общуват с децата си. През какви етапи на развитие ще премине новият член на семейството им. Как да възпитават детето си. Как да са добри родители. Какво е да си добър родител. Сънят – как да заспива детето с лекота, само в стаята си. Когато детето се нуждае от специална помощ. Проблеми в детската градина. Детето ми е пред изключване… Емоционална интелигентност, що е то?… и много други въпроси свързани с ранното детско развитие.
Не е лесно да си родител, а е невъзможно да знаеш сам как да постъпиш във всяка една ситуация, често и самите родители преминават през тежки периоди и травматични събития. Работата ми е да подкрепя тях. Ние обичаме децата си интуитивно, но отглеждането им е умение, което се учи.