В ситуация на пандемия, когато всички детски градини и училища са затворени, пред родителите стои изпитанието да се справят с жонглирането между работата от вкъщи, домашните задължения, обучението и забавлението на децата си.
Ние от Бобче Топче разбираме предизвикателството и от опит знаем колко е трудно да се измислят разнообразни игри и начини с които да се забавлява както детето, така и цялото семейство. В този ред на мисли ви предлагаме няколко забавни психомоторни игри, с които освен забавление ще можете да изградите една различна близост с детето, говорейки на неговия език- играта!
- Автомивка – Детето е кола, която минава през автомивка (под масата), а възрастният измива колата част по част с някакъв предмет – топка, кубче, възглавница, гъба. Колата-дете подава първо краката чрез приплъзване, после торса си, после ръцете и накрая главата. Детето излиза чисто от автомивката.
- Пица – Готвим пица върху гърба на детето. Първо поставяме тестото и го месим (за целта може да се използва истинска точилка). После питаме детето какви продукти иска да сложим и според това, което то отговори, ние „слагаме продуктите” с различни стимулиращи и масажиращи движения: потупване, пощипване, поглаждане. Когато пицата е готова я „печем” – духаме с уста върху шепите си, които са затворени върху гърба на детето. После режем пицата и ядем заедно.
Много добра игра за релаксация и отпускане на напрежението.
- Огледално отразаване – Повтарят се движенията на децата съвсем точно.
Имитирането е идеалната игра за установяване на връзка с малките деца, защото им показва, че са разбрани и че начинът, по който се чувстват, е ясен за мама и татко.
- Ходене по облаците – Двама възрастни разпъват голям чаршаф/одеало на земята и го хващат от двете страни като правят вълнообразни движения с него. Децата са вътре и ходят „по облаците”, които се образуват от вълните. Възрастните първо ускоряват движението, после го забавят. Децата могат и да се търкалят вътре и да се увиват в „облаците”. Ако единият от родителите няма възможност да участва в играта, може да подпъхнете едната страна на чаршафа/одеалото под два от краката на маса или да ги затиснете със стол.
- Дърпане на въже – Възрастните хващат детето от двата края и започват да дърпат „въжето”. Всеки казва, че иска някаква част за себе си: “Главата е за мен! – Краката са за мен! – За мен е тялото, това е най-хубавата част! – Целият е за мен, обичам го много! – Не, за мен е, аз също го обичам много!”
Тази игра дава доказателство на детето за безусловно приемане и повишава самооценката му.
- Пълнене – Майката/бащата взема детето в скута си и започва да го пълни с майчина/бащина любов – започва от пръстите на краката и надува както се надува балон навсякъде по тялото, завършвайки с целувка по главата.
Разтоварва тревожностите при раждане на брат/сестра на детето.
- Гушкави куршуми – Дете взима пистолет и го насочва към възрастния. Казваме: „О ти си намерил пистолета на любовта!” После: „Когато ме застрелят с гушкавите куршуми от този пистолет, трябва да гушкам човека, който ме е застрелял!” И започва да гони детето докато повтаря колко много го обича.
Тази игра е много добро средство за облекчаване на напрежението при деца, които играят постоянно на агресивни, натрапчиви и повтарящи се игри със „стреляне”. Ако детето каже: „Не, това е пистолета на омразата!”, ние може да отговорим: „Аа, ами сигурно тогава е развален, защото ме кара да те обичам!”
- Любовен елексир – Който е напръскан с любовен еликсир, се влюбва в първото създание, което вижда независимо колко ужасно е то. Да поискаме другият родител да ни посипе с любовен еликсир и да започнем да показваме колко обожаваме детето (чрез любовни думи, стихчета, рими и т.н.).
Играта с любовния еликсир е подходяща когато децата се държат грубо – плюят, държат с неприлично или говорят лоши думи. Децата понякога си мислят, че са лоши и отблъскващи и имат нужда да получат уверение, че са обичани независимо от това какво правят или казват.
Психомоториката е метод подкрепящ детското развитие, имащ за цел да подпомогне психологическото развитие на детето като интегрира невромоторното, сензомоторното, психомоторното и социомоторното развитие на детето. Чрез спонтанната игра децата развиват мисленето, комуникативните си умения и самочувствието. Чувстват се физически и емоционално компетентни. Методът психомоторика разглежда детето като цялостна личност и работи през разгадаването на психичния му свят. Спонтанното движение е в основата на метода, а желанието на детето да бъде свързано със своите родители го мотивира да се движи.
Гергана Тодорова-Маркова, PhD, Адлериански институт България
Дарина Добрева, преподавател в Академия за ранно детско развитие Бобче Топче