Обучение и Дейности
“Когато се чувстваме в безопасност и свързани, мозъкът ни е готов да учи.”
д-р Габор Мате
Образователна програма
Обучение и Допълнителни дейности
Всяка възрастова група се обучава по утвърдена от МОН програма като се покриват необходимите за развитието на децата знания и умения. Предлагаме и редица допълнителни дейности за развиване на интересите и талантите на децата.
Как се вплита това във всичко през годината:
- Празници: честваме ги като общност – родители, деца и екип – с демократично участие, творчество и смисъл (не просто спектакъл, а преживяване).
- Учене: през ритъм и движение – интегрираме ритмични движения, работа с рефлекси и сетивно учене.
- Игра: свободна, но насочена към изграждане на социални умения и саморегулация.
- Проекти: всяка година имаме специални теми, с които цялата ни общност е ангажирана
“В нашата малка вселена детето расте свободно, родителят е партньор, учителят е
водач, а общността е дом.”
Адаптационна програма
Когато децата викат, тропат, отказват или се отдръпват, това често е зов за свързаност и сигурност. Именно затова в „Бобче Топче“ създадохме програмата „Уверени родители, спокойни деца“ – за да превърнем този труден преход в лек и свързващ опит за цялото семейство.
Преминаваме заедно през три етапа :
- Основна фаза – Родителят присъства активно. Детето опознава средата, докато
се чувства в безопасност. - Стабилизираща фаза – Постепенно специалистът поема водещата роля, а родителят се отдръпва.
- Заключителна фаза – Детето остава самостоятелно в групата, а родителят го изпраща с увереност.
Адаптацията не е да оставиш детето и да чакаш да свикне. Това е пътешествие
на свързаност, в което вървят заедно – родители, учители и деца.
Сензорно-моторна интеграция
Движението е езикът на детството. Всеки от нас се ражда с първични рефлекси. Те са автоматични реакции на тялото, които ни помагат да оцелеем. С времето тези рефлекси трябва да се интегрират, за да освободят място за по-зрели движения и умения: пълзене, ходене, внимание, координация.
Когато този процес се забави, детето може да бъде по-неспокойно, да се затруднява с концентрацията, да реагира бурно на промени или да се чувства несигурно в тялото си.
Ние работим по утвърдени международни програми за интеграция на първичните рефлекси – Rhythmic Movement Training International, с научна основа и доказан ефект върху :
- концентрацията
- емоционалната устойчивос
- развиване на смелост
Движението е първият разговор между тялото и ума. Когато го уважаваме, децата започват да говорят на езика на увереността и ученето. – Гергана Маркова, PhD
Емоционална интелигентност
Спазваме уважителния стил на общуване, следвайки принципите на демократичното образование и възпитание.
В основата му стои :
- приемането на личността в нейната цялост
- ясните правила и граници
- обучението в нови умения и изграждане на самостоятелност
- даването на безопасен избор и позволяването на понасяне на последствиата от него
Родителството не е да оформяме детето по наш образ, а да вървим до него, докато то открива себе си. – д-р Шефали Цабари
Група Шушулки – 1-3г
В група Шушулки залагаме на двигателно развитие, сензорна стимулация и интеграция. Отговаряме на нуждите на най-малките по топъл начин, за да развият своето усещане за сигурност и свързаност. Учебните занятия са кратки и под формата на игра, песни и игри с ритъм и движение. В група Шушулки фокусът ни е върху :
- Качествена и плавна адаптация
- Развиване на доверие между детето и неговите учители.
- Езиково-говорно и речево развитие.
- Двигателно развитие
- Създаване на доверителна връзка между родителите и екипа на детската градина
Група Грахчета 3-4 г
Постепенно започваме да стимулираме самостоятелност и наблюдателност към собствените и чуждите действия, емоции и поведение. Учебните занятия продължават в игрова форма. Съобразявайки се с образователните стандарти и следвайки потребностите на децата в тази възраст, ние надграждаме знанията и уменията им като работим за :
- емоционална стабилност и първи умения за саморегулация
- прецизиране на двигарелните умения и планиране на сложни операции
- обучение по основните направления чрез игра
Група Фасулчета 4-5г
В тази възраст децата проявяват засилен интерес към света около тях, изграждат първите си трайни приятелства и се учат на сътрудничество. Продължаваме да учим чрез игра, но включваме повече структурирани дейности и проекти, които развиват познавателните им умения. Насърчаваме изследователския дух и желанието за самостоятелно справяне. Основни акценти в работата ни са:
-
Укрепване на социалните умения и позитивна комуникация
-
Стимулиране на мисловната активност и логическо мислене
-
Развитие на фината моторика и подготовка за графични дейности
-
Разширяване на речниковия запас и устна свързана реч
-
Създаване на навици за самостоятелност и отговорност в групова среда.
Група Бобчета 5-6 г
В подготвителната към училище възраст, децата демонстрират нарастваща концентрация и устойчивост в изпълнението на задачи. Стимулираме увереността им в собствените възможности и насърчаваме активно участие в учебния процес. Работим по интегриран подход, включващ изкуства, наука, език и математика, с акцент върху творческо мислене и лична изява. Основни цели на групата са:
-
Затвърждаване на езиковите умения и развитие на разказвателна реч
-
Работа по изграждане на предучилищна грамотност и математически представи
-
Развиване на емоционална зрялост и устойчивост
-
Подкрепа в изграждането на лична идентичност и уважение към другите
-
Създаване на навици за организираност, концентрация и самоконтрол
Група Орехчета 6-7 г
Това е последната и най-интензивна година преди тръгване на училище. Децата активно развиват познавателните си умения и лична мотивация за учене. Работим за плавен и уверен преход към училищната среда чрез целенасочени обучителни дейности и социално-емоционална подкрепа. Програмата е балансирана между познавателно развитие, творчество и игра. В тази група се стремим към:
-
Изграждане на училищна готовност във всички образователни направления
-
Затвърждаване на самостоятелност, отговорност и умения за работа по задачи
-
Развитие на емоционална интелигентност и междуличностни отношения
-
Подкрепа в изграждането на положителна самооценка и увереност
-
Създаване на положителна нагласа към учене и предстоящите училищни предизвикателства
Често Задавани Въпроси
1. От каква възраст приемате деца?
В Бобче Топче имаме яслена група от 1 до 3 години и градински групи до 7 години. Приемаме деца, които могат да ходят самостоятелно и не са кърмени през деня.
2. Предлагате ли присъствие на родител и адаптация?
Да, работим по авторска програма за адаптция клас Подготве, съставена от собственика на градината д-р Гергана Маркова. Всеки родител, който стане част от градината ни, преминава през обучение и индивидуален разговор за етапите и процеса на адаптация.
3. Има ли възможност за полудневно посещение на детската градина?
В началния процес на адаптация децата тръгват на обяд, след което постепенно удължават престоя си в градината ни. След този период можете да посочите, че желаете детето ви да посешава градината по половин ден, но това не променя стойността на месечната такса.
4. Каква е таксата?
Месечната такса е 1450лв / 741,37 евро, като се подписва договор за обучение. Еднократни такси се заплащат както следва : Обучение Адаптация 500лв/255,65 евро; Такса за запазване на мястото – 1450лв / 741,37 евро
5. Учебната програма по МОН ли е?
Да, децата се обучават по програми, одобрени от МОН. В яслена група работим с учебните материали Малка приказна пътечка на издателство Булвест 2000. В групите от 3 до 7 г обучаваме по познавателни книжки Моливко на издателство Слово.
6. Предлагате ли извънкласни дейности?
Да, предлагаме по няколко класа всяка година. На предварителната среща ще се запознаете с актуалната програма. В началото на всяка учебна година провеждаме родителска среща, на която ви запознаваме с възможностите за допълнителни дейности.